Vaata peasisu

Uue majanduse ettevõtlus – mis see on?

EASi ja KredExi ühendasutus
18. aprill 2018
4 min

Tanel Rebane, EASi ettevõtluse keskuse direktor

Oleme toimetamas hetkes, kus majanduses toimuvad suured muutused. Iga järgmine aasta toob kaasa suurema nihke, kui seda oli eelmine. Mitmeid maailma väärtuslikemaid ettevõtteid ei olnud veel 10 aastat tagasi olemaski. See tähendab, et arengud on nii kiired, et nendega ainuüksi kaasas käimine võib võtta tõsiselt võhmale. Rääkimata siis proovimisest neid ennustada või eesrinnas olla.

Tihti kasutatakse selliseid termineid, nagu traditsiooniline ettevõtlus ja uue majanduse ettevõtlus. Esiteks ma muidugi väidan, et kui kunstlikult sinna vahele mingit piiri tõmmata, siis see on muutunud viimastel aastatel aina hägusemaks. Ka n-ö traditsiooniline pool ei saa elada isolatsioonis ja aina rohkem on arenguid, kus uus tungib vanale peale. Hea näide on tööstus, kus digitaliseerimine, automatiseerimine, big data, tehisintellekt, masinõpe jne muudab paljuski seda, kuidas seni on harjutud toimima. Kuna selle kuu uudiskiri keskendub palju puidutööstusele, siis üheks Eesti ettevõtte näiteks on LoadMon, kes tegeleb veoauto koormatel puidu mõõtmisega 3D skaneerimise kaudu. Või Timbeter, mis mõõdab puidukogust virnas või kus iganes. Uued tehnoloogiad aitavad traditsioonilist tööstust muuta efektiivsemaks.

Uue majanduse ettevõtlus sünnib täna eelkõige teenust pakkuvas sektoris. Selle all on erinevad äriteenused, jagamismajandus, finants-, tervishoiu-, targa linna jne teenused. Üks viimastest ajakirja Harvard Business Review numbritest kirjutas, kuidas isegi sinikraed liiguvad tööstusest teenustesse, sest viimaste osatähtsus kasvab majanduses kiiresti ja töökäsi on vaja. Tootmises saadakse tihti juba ilma inimesteta hakkama, aga teenuste juures mitte – näiteks taksod veel ilma juhita ei sõida.

Uue majanduse ettevõtluse aluseks on IT

Uue majanduse ettevõtluse üks peamine hooandja on IT-areng. See on muutnud võimalikuks pakkuda teenust kus iganes maailma nurgast. Lisaks on teenuste tarbijaks kasvanud põlvkond, kes on juba n-ö internetiajastust pärit, kellel on püsiühendus olnud käepärast nii kaua, kui nad on elanud. See on muutnud paljude tarbijate harjumusi ja ka väärtushinnanguid, millest üks peamine on aja väärtustamine. Oluline on ostlemisele ja muude teenuste tarbimisele võimalikult vähe aega kulutada.. Kes suudab kokku hoida inimeste aega, see on võidumees.

Ajujaht kui uue majanduse peegel

Üheks uue majanduse ettevõtluse suureks edendajaks on juba aastaid olnud uute äriideede konkurss Ajujaht. Möödunud sügisel alustas konkursi 11. hooajal 341 meeskonda, kel kõigil on inspireeriv idee äriks tagataskust võtta. Aeg näitab, kui palju neist lõpuks toimiva ettevõtteni välja jõuavad. Selliseni, mis on võimeline saavutama edu lisaks koduturule ka globaalsel tasandil. Ajujahi edukate vilistlaste hulgas on mitmeid Eestist väljaulatuva haardega ettevõtet, näiteks Taxify, Click and Grow, SprayPrinter.

Kindlasti on hea majanduse peegel ka Ajujahi äriideede jaotus. Kui paaril eelmisel korral on olnud palju igasuguseid rakendusi, siis viimasel korral paistsid silma hoopis teenustele suunatud lahendused. Ja muidugi oli palju ka uusi tooteid. Esialgu tegelevad Ajujahi tiimid küsimustega „Mis on minu toode/teenus?“, „Kes on minu klient?“, „Milline on minu turu suurus?“, „Milline on ärimudel?“ ja „Mis on minu USP (unique selling proposition) ehk unikaalne pakkumine kliendile?“. Järgmised küsimused on „Millal on õige hetk turule tulla?“, „Kas ma olen selleks valmis?“, „Tagasiside klientidelt on mitmeti mõistetav, kas MVP (minimum viable product) ehk minimaalne toode on piisav turule minekuks?“.

Kokkuvõttes, need teemad ei kehti vaid Ajujahi äriideele, vaid puudutavad kõiki nii uue kui ka traditsioonilise majanduse ettevõtteid. Ning ei vahet ei ole, mis liigituse alla üks või teine ettevõtte kuulub. Oluline on, et ettevõte suudab oma tegemistega klientidele kasulik olla ja sellega kasumit teenida. Mida küll on meil uuelt generatsioonilt õppida? Neil on säravad silmad, julgus ning suur eneseusk endasse ja oma ettevõtmisse. Lõpuks võidavad need, kellel on kõik-on-võimalik-suhtumine.

Edu kõigile oma äriideede arendamisel!

Jaga postitust

Tagasi üles