Plastok: protsesside kaardistamine aitab näha suuremat pilti

14.09.2021

Tööstuslike kummide ja plastide töötlemise ning hulgimüügiga tegelev Plastok on üks nendest ettevõtetest, kes on digitaliseerimise radadel esimesi samme tegemas. Teemaga on mingil määral küll tegeletud Plastoki tegevuse algusaegadest saati, kuid teadlik fookus protsesside optimiseerimisele tehnoloogia abil võeti umbes aasta tagasi.

Koroonapandeemia andis tõuke digitaliseerimisele

Plastoki müüginumbrid on kasvanud aastast aastasse, mis omakorda tähendab seda, et tootmisjuhi ja tootmise planeerija tööpäevad on ajas muutunud üha pikemaks. Plastoki arendusjuhi Tarvo Isküli sõnul kulub lõviosa nende tööajast tellimuste planeerimisele.

Lisaks andis ettevõttele tõuke digitaliseerimismaailma avastamiseks koroonapandeemia. Suure osa töötajate kaugtööle jäämine sisuliselt üleöö tingis suhtluse ja andmevahetuse üleviimise digitaalsetesse kanalitesse. Aja jooksul selgus, et kasutusele võetud lahendused aga paradoksaalsel kombel aeglustasid protsesse, sest nõudsid palju käsitsi sisestamist.

„Olime lõhkise küna ees, kus valitud digilahendused ei aidanud protsesse optimeerida, ent tagasi paberimäärimise juurde ei tahtnud me ka liikuda,“ selgitas Tarvo Iskül. Niisiis jõudis digitaliseerimise teema väga teravalt päevakorda.

Protsessid korda

Alustuseks osales Plastoki meeskond aasta algul Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EASi) poolt ellu kutsutud tööstus- ja IT-ettevõtjatele suunatud tööstushäkil. Kolme päevaga valmis prototüüp, mille abil loodeti tootmise planeerimine märgatavalt sujuvamaks muuta.

Tööstushäkile järgnes EASi digitaliseerimise meistriklass, mis Plastoki senised digitaliseerimise plaanid täielikult pea peale keeras. Mentoritelt saadud nõuanded ja koolitustel õpitu aitas ettevõttel mõista, et esialgne fookus oli liiga kitsas. „Saime aru, et lisaks tootmise poolele vajavad lahendusi ka ostu ja müügiga seonduvad kitsaskohad ning erinevate protsesside vaheline infoliikuvus,“ rääkis Plastoki arendusjuht.

Eriti suure tänutundega vaatab Tarvo Iskül tagasi digitaliseerimise meistriklassis läbi tehtud protsesside kaardistamise ülesandele. See aitas ettevõttel mõista, et tehnoloogia iseenesest pole võluvits, mis imeväel kõik pudelikaelad kõrvaldaks. „Hakkasime oma protsesse hoopis teise pilguga nägema. Mõistsime, et meie jaoks harjumuspärane pole ainuvõimalik viis asju lahendada, saab ja peabki tegema teisiti,“ ütles Iskül.

Samm-sammult eesmärkide suunas

Suve hakul läbi saanud meistriklassi järel on ettevõtte põhirõhk olnud baasprotsesside parendamisel ja digilahenduste juurutamise ettevalmistusel. Senine majandustarkvara, mis peamiselt raamatupidamuslikult kasutusel olnud, on plaan järk-järgult asendada tootmisettevõttele sobilikuma lahenduse vastu.

Ehkki Plastoki plaan on nüüd kõiki oma protsesse digivahendite abil optimeerida, antakse endale aru, et kõike korraga ei saa ega jõua. Uus ERP juurutatakse moodulite kaupa, alustades tootmise planeerimisest.

Võttes arvesse nii tarkvara maksumust, konsultandi teenustasu kui ka oma töötajate töötunde, tasub Isküli hinnangul tootmise planeerimise üleviimine digilahendustele ära umbes kahe aasta jooksul. Täiendavalt müügi- ja ostuprotsessi digitaliseerimine on juba oluliselt väiksema kuluga. Samas vabaneb hinnanguliselt 3000 töötunni jagu aega aastas, mille abil loodab Plastok oma tootmisvõimsust veelgi suurendada. Ühtlasi oodatakse tarnekiiruse paranemise läbi ka müügikasvu.

EASi digitaliseerimise meistriklass on terviklik programm, mis koosneb avapäevast, töötubadest, mentori ja ettevõtte koostööst, ettevõtete individuaalsest tööst ning järelüritusest. Programmis saavad meeskonnad (2-3 liiget) lisaks lühikoolitustele tegeleda oma ettevõttest lähtuvate kaasuste lahendamisega ehk teooria on kombineeritud praktikaga. Programmi silmapaistvaimate läbijate vahel jagatakse 10 000€ suurune auhinnafond.

Kandideerimine kevad 2022 meistriklassi gruppi on avatud.

X