fbpx

Patrick van der Pijl, Justin Lokitz, Lisa Kay Solomon, Erik van der Pluijm, Maarten van Lieshout. „Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation“, Wiley, 2016.

Kas Sul on ettevõttele uueks aastaks plaanid tehtud ja oled Sa neid ka oma töötajatele tutvustanud? Kas Sa plaanid lähiaastatel teha oma ettevõttes olulisi muudatusi? Oled Sa vahel jäänud jänni sellega, et oma peas olevaid häid mõtteid polegi nii lihtne teistele selgitada? Kas Sa teed enne uue toote või teenusega turule tulemist sellele ka lihtsad testid või lased alles turul öelda, kas tegemist on hea ja vajaliku lahendusega?

Uus aasta on alanud ning tavapäraselt anname siis nii isiklikus elus kui ka tööl lubadusi ja plaanime muudatusi. Kõik uus ja põnev on alles ees ning tekib tahtmine kohe otsast peale hakata. Selleks, et õiges suunas liikuma hakata, on aga otstarbekas hoog korraks maha võtta ning sirvida raamatut „Design a Better Business“, kus on kompaktselt tutvustatud erinevaid juhtidele sobivaid tööriistu, mis aitavad sihi paremini paika seada ning seda ettevõttes ka teistele tutvustada. Seega pakun teile aasta alguseks lugemiseks n-ö retseptiraamatut. Nagu kokaraamatutega ikka, ei pea seda algusest lõpuni läbi lugema ning kõike kohe järgi proovima – igaüks leiab endale isuäratavad ning sobivate koostisainetega retseptid.

Raamatu alguses antakse ideid, kuidas uue strateegia loomiseks või toote arendamiseks panna kokku hea meeskond, mil viisil lisada aruteludele põnevust ning selge struktuur. Näidatakse ka kergeid vahendeid, kuidas peas olev nägemus lihtsalt ja meeldejäävalt ettevõtte kõikide töötajateni viia. Seejärel liigutakse oma klientide, tegutsemiskeskkonna ja äri kaardistamise juurde – need tunduvad lihtsad ja kõigile teadaolevad asjad, kuid kui hakata asju sõnastama, selgub enamasti, et kõigil on peas „oma pilt“ ja arusaam. Oma ärile uue vaate andmine on keerukas, kui kohe alguses ei leita ühist keelt, kellele suunatud ollakse või ei julgeta ise endale ausalt tunnistada, millise firmaga tegu.

Edasi liigutakse raamatus ideede genereerimise ning laiendamise tehnikate juurde. Palju pööratakse tähelepanu prototüüpimiseks sobivate ideede valikule. Prototüübi valmistamine ning erinevate eelduste testimine ei ole paljudele Eesti ettevõtetele tavapärane rutiin, mistõttu väärivad nendes peatükkides tutvustatud lihtsad meetodid järele proovimist. Eelhoiatusena olgu öeldud, et see võib meeldima hakata ning Sinu kui juhi roll on hoida fookust sellel, et ühel hetkel prototüüpimise faasist ka edasi ideede realiseerimise faasi liigutaks.

Lõpuks jõutakse teemadeni, mis käsitlevad ideede skaleerimist ning muuhulgas näiteks ka investeerimisvalmiduse hindamist.

Raamatus toodu väärib kõikide Eesti juhtide tähelepanu:

  • Saab head, praktiliselt kasutatavad tööriistad oma ettevõtte ambitsioonide sõnastamiseks ning üle vaatamiseks. Eelkõige on rõhuasetus sellel, kuidas keerulised teemad kompaktselt ja selgelt kirja panna. See kõik aitab nii juhtidel endil kui ka kogu ettevõtte töötajatel paremini aru saada, mida ja milleks tehakse ning mis suunas liikuda soovitakse.
  • Iga teema juures on erinevate ettevõtete näitel toodud välja ka nende lood ja kirjeldatud, kuidas pakutud lahendused aitasid neil strateegilisi fookusi täpsustada, uusi tooteid mõistlikumal kombel turule tuua või oma ettevõtte töötajaid paremini kaasata. Isegi, kui Sul puudub soov või vajadus raamatus toodut kohe enda ettevõttes kasutada, on teiste ettevõtete kogemuslood mõnusaks lugemiseks ja näitavad, kuidas lihtsate tööriistade kasutamine viis oluliste muudatuste ning läbimurreteni.

Selles raamatus toodud tööriistade kasutamisel tasuks ehk juhinduda ühest raamatus toodud põhimõttest: „Don’t verify, but valsify. Try to make your idea fail“. Soovitan sama põhimõtet järgida ka raamatus pakutud nn retseptide puhul – proovi julgelt nende kasutamist ning tee seejärel otsus, kas selline lähenemisviis toimib või mitte. Võid avastada iseenda, oma meeskonna ja ettevõtte kohta täiesti uusi asju. Julgust ja ettevõtlikkust Sulle proovimiseks!

Raamatu veebileht 

 

Ele Reiljan

Strateegia ja tootearenduse valdkonnajuht

Viimased uudised

X