Vaata peasisu

Neli erinevat kogemust. Hiljutised digiüritused pakkusid häid elamusi ja edulugusid

EASi ja KredExi ühendasutus
30. november 2020
9 min

Eesti ettevõtted võtavad hoogsalt osa maailma eri paigus toimuvatest virtuaalmessidest ja -üritustest. Mida nad on kogenud? Kuidas võtta neilt üritustelt maksimum? Tuleviku messe ja konverentse kujundatakse just täna.

Eesti ettevõtete esindajad Smart City Live üritusel | Foto: EAS

Wabel Savory & Sweet Grocery Online Summit

Toimumise aeg: 3. – 4. november

Sisu: kaks päeva personaliseeritud online-kohtumisi Euroopa ja muu maailma ostujuhtidega.

„Kuidas müüa maitset?“ võiks küsida veebis toimuvate messide ja konverentside kohta. AS Balsnack International Holding ekspordijuht Marko Utsar teab. See on ka nende uus reaalsus.

Esmalt kiidab Utsar nii EASi kui ka Wabeli ürituse korraldajaid. Kogu protsess alates Eesti poolsest korraldusest, süsteemi sisse logimisest, andmete sisestamisest kuni kohtumisteni oli loogiline ja lihtne. Neil oli kahe päevaga plaanitud 12 kohtumist, aga kümme neist ka toimusid. Teised ei tulnud kohale. „Need olid just need kontaktid, keda otsisime – hulgimüüjad ja jaeketid. Ühtegi halba kontakti ei olnud,“ alustab Utsar.

Üks kohtumine kestis 20 minutit ning ehkki virtuaalselt sai ka nö small-talki harrastada, siis Utsar pooldab ikka kahe käega füüsilisi messe. Samas on ta veendunud, et praegu tuleb võtta mis võtta annab.

„Suurim erinevus on ajaraam. Teine on muidugi see, et tavaliselt anname kliendile maitsta oma tooteid. Anname neile kataloogi. Viimast saab ka ekraani vahendusel näidata, aga barjäär on ikkagi ees,“ selgitab ta. Wabeli puhul leppisid nad enamus kohtumisi kokku vahetult  enne üritust, seega toodete näidiseid nad saata ei jõudnud. „Kui hiljem saadad näidiseid ja katalooge, siis on juba hetk kadunud. Iga päev, mil see venib, huvi lahtub,“ on ta veendunud.

Samas toob Utsar välja selle, et Wabeli üritus oli oluliselt soodsam kui füüsiline mess. 1000-eurone omaosalus on tema sõnul väike summa antud võimaluse eest.

„Ära peab sellised võimalused kindlasti kasutama. Wabel oli ka väga profilt tehtud. Me suhtleme praegu edasi kolme-nelja huvilisega kümnest. Kui kas või üks neist lõpeb tehinguga, siis on see väga positiivne,“ räägib Utsar.

MoneyFest

Toimumise aeg: 26. – 29. oktoober

Sisu: Money20/20 Europe 2020 digiversioon

Eesist osales sel messil näiteks Bankish. Nende kliendikogemuse juht Ian Kalla ütleb alustuseks, et valdkonna suursündmus jäi ära nii kevadel kui sügisel. Amsterdamis toimuma pidanud üritus lükati järgmisesse aastasse ja asenduseks pakuti MoneyFest. Füüsiline üritus on olnud kogu Eesti finantstehnoloogia ettevõtete koorekihile alati koht, kus ühiselt ühe mütsi all, ühe riigina osaletakse.

„Nad ise ei taotlenud seda, et nad on aseaine, aga selline emotsioon osalejatele siiski jäi,“ tõdeb Kalla. Kuna tegemist on megamessiga, siis oli tema meelest võimatu seda ka veebi kopeerida. Oli olemas isegi „lava“, kus toimusid paneeldiskussioonid ja kõnelesid valdkonna tegijad. 

„Suhete loomise pool ei olnud kõige optimaalsem, seal jäi veel selgelt arenguruumi. Paneksin tugeva koolipoisi kolme sellele. Seda eelkõige seetõttu, et konnotatsioon Money 20/20-ga oli nii selge,“ ütleb Kalla.

Ta toob positiivse näitena hoopis hiljuti toimunud poolakate korraldatud Infoshare konverentsi, mis möödus väga edukalt. Neil oli õnnestunud luua vahva üritusportaal, kus olid eristatud erinevad lavad. Sai suhelda ja pääses ligi osalejate nimekirjadele. „Otseülekanne tuli Gdanskist, kus see füüsiliselt toimuma pidigi. Tühja saali ees toimusid paneeldiskussioonid ja muudki. Väga professionaalne,“ meenutab ta.

Väga vilets oli jälle Fintech World Forum, mis iseenesest on prestiižne üritus. „See oli aasta suurim pettumus. Nad ei suutnud absoluutselt füüsilisest virtuaalseks muutumise transformatsiooni teha. Oli suur Zoomi kõne ja suhtlemine hoopis teisel platvormil, mis oli väga arhailine. Olid kontaktandmed ja sai saata e-kirju, aga mingit sõnumivahetus või suhtlemise lahendust ei olnud,“ on Kalla hämmingus.

Ta rõhutab, et ettevalmistus peab sellisteks üritusteks olema sama hea kui näost-näkku toimuvate messide või konverentside puhul. Kui mitte isegi parem. Usaldust on virtuaalselt veel keerulisem võita ning kui kuskil on vaja olla usaldusväärne, siis on see finantstehnoloogia valdkonnas.

„Inimlik pool on väga oluline selliste ürituste puhul. Kui äri teha soovid, siis vaadatakse eelkõige, millised inimesed sul vastas on. Kas tasub end nendega siduda? Ettevalmistuse tase on ka üks osa sellest,“ selgitab ta.

Smart City Live

Toimumise aeg: 17. – 18. november

Sisu: Barcelona Smart City World Congress messi asemel toimunud valdkonna olulisima ürituse online versioon

Siin läks Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus huvitavat teed. Üks osalejatest oli SKYCORP ning nende tegevjuht Marek Alliksoo kiidab seda, mida ta EAS’i korralduse poolt koges. „Seal oli väga kihvt formaat. Ma ei ole nii proffi produktsiooni näinud,“ on mees rahul. Jutt käib sellest, et Eesti esindus tegi Mectorys hea energiaga video ehk Eesti ettevõtete tutvustuse. Suurest presentatsioonist lõigatakse ka eraldi ettevõtete klippe välja. Veebikeskkonnas on iga ettevõtte juures ka artikkel ja toote portfooliod. See info jääb üles lausa aastaks ajaks.

Samas oli see vaid üks pool. Alliksoo ütleb, et ürituse aktiivsed päevad olid neil kohtumisi triiki täis. Tal on vaid kahju, et neid füüsiliselt pidada ei saanud. Veebikohtumiste formaat on nimelt piiratum. Ei toimu ka juhuslikke kohtumisi, mida tavamessidel palju ette tuleb. „Umbes pool kogu kasust jääb veebis alles,“ ütleb ta.

Ürituse lehel on virtuaalsed boksid. On ka lihtne otsingumootor, mille kaudu just sind huvitavaid ettevõtteid leida võib. SKYCORPi puhul on nii, et kui keegi otsib näiteks drooni, siis viskab neile silme ette ka SKYCORPi profiili. „Päris messil käid boksist boksi ja kui midagi põnevat näed, siis hüppad ligi. Virtuaalselt see ei toimi,“ ütles Alliksoo.

Samas tõdeb ta, et füüsilisi messe lihtsalt ei toimu ja halvasti ettevõttel kindlasti ei läinud. SKYCORP sai Smart City Live’lt umbes kümme väärt kontakti.

Mees toob välja ka huvitava võimaliku arengu. Nimelt on näha, et juba soovitakse veebi tuua ka sotsiaalset poolt, seda, mis füüsilisel messil väga oluline pool on. Sa võid nii kohtuda inimestega, keda ei oskaks uneski näha. Näiteks kohtus Alliksoo eelmisel aastal samal (füüsiliselt toimunud) messil inimesega, kes osutus Torino linna politseiülemaks ja kutsus Eesti firmat liituma ühe konsortsiumiga. See on näide sotsiaalse suhtluse kasust.

„Vesiniku nädala raames, mis ees ootamas on, luuakse virtuaalsed kokteilitoad. See kestab nädal aega ja umbes õhtul kella seitsme-kaheksa ajal lastakse piiratud seltskond sisse. Üritatakse tuua seda poolt ka mängu,“ on Alliksoo põnevil, aga samas ka skeptiline. Teine näide on tal tuua äsja toimunud Rootsi ürituselt, kus registreerimisel sai valida toidukullerite vahel. Bolt Foods oli ka valikus. Saadeti tasuta kupong, millega sai mingil hetkel toidu endale lauale tellida.

Alliksoo ütleb neile, kes täna virtuaalmessidest osa ei võta, et dinosaurused surevad ikka välja. See kehtib ka neile, kes ei kohane.

„Tuleb olla pildis. Saad teistsugust kogemust ka. Õpid. Lisaks saad oma aega produktiivsemalt sisustada. Olin äsja ühel Ladina-Ameerika suurimal droonikonverentsil üks peaettekandjatest. Selleks 20-30 minutiks ma ei oleks Tšiili lennanud  küll. Veebis on sul võimalik ka kolme üritust korraga väisata. Osaled ka neil, kuhu varem ei ole jõudnud,“ toob ta välja.

Wabel online B2B kohtumised

Aeg: 3. – 4. november

Sisu: eelnevalt kokku lepitud kohtumised ja erinevad esinemised.

Taas tagasi toidutootmise valdkonda ning sel üritusel osales teiste seas Salvest AS. Nende ekspordi müügijuht David Dzaganija avaldab esmalt, et nad said 2-päevasel üritusel kokku tehtud 15 kohtumist. Need olid kvaliteetsed kontaktid ettevõtetega, kes olid varem Salvestiga tutvunud. Nende huvid ja soovid olid selged. „Ei pidanud müüma nii palju end. Ühine huvi oli olemas,“ selgitab ta. Wabeli versioon oli tema sõnul ka õnnestunud. Niisama ootama ei pidanud, sai teha reaalset tööd.

Ka tema toob välja selle, et füüsilistel messidel on rohkem jooksvaid ja ootamatuid kohtumisi. Alati ei lepita varem kohtumisi kokku. Wabeli üritusel olid ka konverentsi ja juturingide osa, kus räägiti innovatsioonist ja turu suundadest, ka pakenditest. „Jooksvalt sai neid vaadata. Sisse hüpata ja kuulata. Need olid 20-30-minutilised,“ kirjeldas Dzaganija.

Ta ise ootab juba järgmist messi, mil nimeks PLMA (Private Label Manufacturers Association). See toimub detsembri alguses. Seal on tehtud selline messikogemus, kus päev läbi oled kaamera ees. Inimesed saavad sinu aknasse nö sisse hüpata ja sinuga suhelda. „Ei kujutagi ette, kuidas see hakkab välja nägema. Kui kaootiliseks see kujuneb.“

Wabelis oli fikseeritud kohtumiste ajaks 20 minutit. Need algasid igal täistunnil ja pooltunnil – vahepeal oli kümme minutit hingetõmbe aega. Süsteem andis märku, kui oli jäänud veel viis minutit või minut. Tavaliselt lõppesid Salvesti jutuajamised varem. Selle ajaga jõuti kontaktid vahetatud.

Dzaganija soovitab panna rõhku digitaalsele sisule – pildimaterjalile, presentatsioonidele, pdf-idele. Eelnevalt peaks profiili korralikult täitma. Kui on võimalik, siis tee videoid tootmisest, inimestest või kogemustest. Infot tuleks esitada konstruktiivselt.

„Alguses on veebilahendus harjumatu. Veenmine võib tunduda keerulisem. Selle kõigega harjub kiiresti,“ räägib ta.

Wabelist kokkuvõtet tehes ütleb Dzaganija, et kogemus oli positiivne. Tehniline lahendus töötas. Lausa kümme kontakti 15st olid väga positiivsed. „Arutelud ja töö käib edasi. Olen meeldivalt üllatunud selle kvaliteedi üle, mida sealt saime,“ ütleb ta.

Messide ja konverentside tulevik

Oluline on välja tuua Ian Kalla tähelepanekud. Ta usub, et koroonaaeg annab ürituste korraldajatele suure tõuke. On väga reaalne, et pärast COVID-19 kontrolli alla saamist hakkavad toimuma füüsilised üritused, millel on juures tugev digitaalne osa. Ka osaleda saab virtuaalselt – nii esinejana kui osalejana. „Nii saab meelitada kohale rahvast, kes muidu ei tuleks üldse. Kui keskkonna hästi üles ehitad, siis võib see kogemus väga hea olla,“ ütleb ta.

Oht on küll see, et nende virtuaalsete külaliste keskendumise aeg on lühike. Seda on ka praeguste virtuaalürituste puhul näha, et registreeritute arv on üks, aga reaalselt mitmel päeval osalevate inimeste arv midagi muud. Kui ikka füüsiliselt kohale oled tulnud ja kõige eest maksnud, siis sa ka osaled, kuulad, mõtled ja räägid kaasa. Samas annab selliste sümbiooside teke võimaluse osaleda väga erinevatel messidel ja konverentsidel. Ka ühel ja samal ajal.

„See on suurte konverentside maastikul suur teema, et mingid üritused toimuvad samal ajal või väga lähestikku. Kui oled selline ettevõte, mis huvitub mitmest valdkonnast, siis on eriti keeruline olnud. Veebiürituste puhul kaoks see probleem ära,“ toob ta välja ja lisab, et messide ja ürituste korraldamise segment on jäänud natuke aja hammasrataste vahele. „Isegi nii konservatiivne valdkond nagu finantssektor on pead tõstnud. Nad on tehnoloogilised. See aeg on korraldajatele hea tõuge ning juba on näha, et tegutsetakse,“ ütleb Kalla lootusrikkalt.

Jaga postitust

Tagasi üles