Kuidas e-kaubanduse abil edukalt eksportida Rootsi ja Taani

24.09.2018

EASi Taani ja Rootsi ekspordinõunikud

Rahvusvahelise pakiveoteenuse pakkuja DPD andmetel on Eestis e-kaubandus kasvanud igal aastal ligi 30% ning samuti on Statistikaameti teatel viimase viie aasta jooksul pidevalt suurenenud ka e-kaubanduses osalevate Eesti ettevõtete arv. Kuid ekspordi suunal ei ole me suutnud veel piisavalt ära kasutada digitaalajastu uusi võimalusi. Mõttekoja PRAXIS e-ekspordi tegevuskava kohaselt tegeleb piiriülese e-kaubandusega vaid väga väike osa Eesti ettevõtetest.

E-ekspordi võimalused Rootsis ja Taanis (B2C ning B2B)

E-kaubandus on Rootsis ja Taanis väga kiirelt kasvav sektor.

Rootsi ja Taani tarbijad on Euroopa Liidus ühed kõige aktiivsemad kaupade ja teenuste ostjad läbi e-kaubanduse kanalite, veelgi aktiivsemad on vaid Ühendkuningriigi tarbijad. Mullu ostis veebikauplustest 81% rootslastest ja 80% taanlastest, samas kui Euroopa keskmine ulatus vaid 57 protsendini ning Eestis oli sama näitaja 58 protsenti.

Rootsis on e-kaubandus üks kõige kiiremini kasvavaid valdkondi, mis möödunud aastal kasvas 16 protsenti ja kokku soetati kaupu 8,7 miljardi euro väärtuses. 2017. oli rekordiaasta ka Taani e-kaubanduses, kus ühtekokku osteti 16,5 miljardi väärtuses kaupu. Analüütikute kinnitusel on mõlemal sihtturul oodata e-kaubanduse jätkuvat kiiret kasvu ka järgmise viie aasta jooksul. Internetimüük ulatub 7 protsendini kogu jaemüügist ning ca kaks kolmandikku Rootsi elanikest teevad iga kuu vähemalt ühe ostu interneti vahendusel, soetades peamiselt tarbeelektroonikat, riideid ning toidukaupu.

Mõlema riigi elanikud on harjunud kaupu ja teenuseid ostma läbi rahvusvaheliste veebipoodide – vastavalt 37% taanlastest ja 33% rootslastest ning need numbrid suurenevad pidevalt. Seega arenevad rahvusvahelised veebipoed Rootsis ja Taanis tormilise kiirusega ning ka Eesti ettevõtjad peaksid tõsiselt kaaluma selles rallis osalemist. Taanis on internetist tellides populaarseimad tootekategooriad riided, jalanõud, kodusisustuskaubad, elektroonika, kosmeetika, meditsiinitarbed, toidulisandid, spordivahendid ning isegi enam kui pooled veebis ostetud loomasöödad pärinevad välismaalt.

Kuidas kasutavad Rootsi ja Taani B2B ettevõtted e-kaubandust?

Ka B2B e-kaubandus on kasvutrendis ning kogub üha enam populaarsust mõlemas riigis. Siinkohal toome välja mõned faktid ning nüansid, mida on hea teada nende kahe ekspordi sihtriigi kohta.

Rootsis ja Taanis teevad B2B ostujuhid ostule eelneva eeltöö just online-kanalite abil, enamus kasutab selleks mobiiltelefoni. Pooled Rootsi B2B ettevõtetest teevad oma ostud üle veebi, sest see on efektiivsem ning aitab aega säästa.

Võrdluseks, 36% Taani firmadest teeb juba praegu rohkem kui poole kõikidest ostudest internetis, nende seas on ettevõtted jae- ja teenindussektoritest ning tootmis-, ehitus- ja hulgimüügisektoritest. Samuti hangivad professionaalsed ostjad internetist kõiki kaubaliike nii ettevõtte enda tarbeks, komponente oma toodete jaoks ja ka edasimüügiks ning lisaks ostetakse interneti vahendusel ka teenuseid.

Millest alustada ning mida silmas pidada Rootsis ja Taanis?

MakesYou Local Rootsi ja Taani turgude e-kaubanduse ekspert Max Riis Christensen soovitab kõigil piiriülese e-kaubandusega alustavatel ettevõtetel viia esmalt läbi põhjalik turu-uuring. See annab ülevaate klientidest, nende ootustest vastavas segmendis ning arusaama konkurentidest ja nende tugevustest. See on enne kohaliku e-kaupluse seadistamist väga oluline eeltöö, mis võib vahel isegi viidata, et ehk tasub kaaluda hoopis mõnelt teiselt turult alustamist. Kui siiski veendute, et just Rootsi või Taani on teie jaoks õige sihtturg, siis tasub Christenseni soovitusel endale esitada kolm küsimust, millele teie potentsiaalne klient peaks vastama jaatavalt.

  • Kas klient usaldab kauplust ja selle kassasüsteemi tellimuse esitamiseks?
  • Kas klient on rahul hinna ja tarneajaga?
  • Kas teenuseosutaja pakub mugavat ja soodsat kauba tagastamise lahendust ning kas klient usub, et vajadusel raha tagasi makstakse?

E-kaubanduse tulevik, trendid ning B2B

Maksulahendusi pakkuva ettevõtte DIBS e-kaubanduse ekspert Patrik Müller toob ühe e-kaubanduse kiire globaalse kasvu põhjusena esile mugavuse. See võib küll näida lihtsustusena, kuid aitab siiski paremini mõista tarbijate käitumist. Mugavus on ka Skandinaavia tarbijatele peamine argument veebis kaupade ostmiseks, teisalt on oluline ka toodete hind. Just nendel põhjustel tasub e-kaubanduse kasvu jätkudes tähelepanu pöörata ka B2B tarbijatele ehk ostujuhtidele, sest ka nende jaoks on internetikeskkondadest tellimisel peamiseks põhjuseks mugavus ning aja kokkuhoid.

Eeldatavasti avab Amazon oma vahelao Skandinaavias veel selle aasta jooksul, mis tähendab tõelist kannapööret kogu regiooni e-kaubanduse mängureeglites, kuid kiiresti tegutsedes on Eesti ettevõtetelgi võimalik siin saavutada konkurentsieelis.

Nii Patrik Müller kui Max Riis Christensen räägivad sellest lähemalt EASi Rootsi ja Taani sihtturuseminaril, mis toimub 9. oktoobril Tallinnas hotellis Hestia Europe (Paadi 5). Seminarile saab registreerida hiljemalt 4. oktoobrini siin: https://www.eas.ee/events/taani-rootsi-ekaubanduse-seminar/

 

X