Kriis on hea hetk uute võimaluste leiutamiseks

20.03.2020

Eriolukord on haaranud kogu Euroopa ning suurema osa muust maailmastki. COVID-19 mõju ettevõtlusele saab olema määratult suur ning seda pikema aja jooksul, kuid igas kriisis peitub ka võimalusi. Mis toimub hetkel Eesti põhiturgudel Saksamaal ja Rootsis?

Saksamaa

Võrreldes Itaaliaga on olukord selles Euroopa majandusmootoris veel rahulik, kuigi ka siin on esimeste langenud sektorite seas just turism ja meelelahutustööstus. Kaubaveod küll jätkuvad, kuid tarneajad on tavapärasega võrreldes pikenenud. Saksamaa valitsuse jaoks on kaubaliiklus väga oluline prioriteet, seega lahenduste leidmine käib operatiivselt - näiteks tühistati senikehtinud kaubaveokide liiklemiskeeld pühapäeviti.

Senised tarneahelad enam samaväärselt ei toimi, seega võib praegust olukorda lugeda ka restardi hetkeks - olukorra normaliseerudes tuleb paljudel ümber hinnata oma senised logistikaskeemid ning hankepoliitikad. Nii mõnigi “single-sourcing” ehk ainsalt tarnijalt toorme hankinud ettevõte on riskide maandamiseks sunnitud üle minema “multi-sourcing” lahendustele. Uuteks müügiargumentideks ongi kujunemas kvaliteet ja tarnekindlus.

Nagu viimased päevad on näidanud, tekivad uues olukorras paratamatult probleemid, kuid kohe sünnivad ka lahendused. Tagasilöögid Poola piiril on viinud uue laevaliini avamiseni Eesti ja Saksamaa vahel, et tagada kaupade liikumise jätkumine ning vältida piiril tekkida võivaid ummikuid. Täpsemat infot Paldiski-Sassnitzi laevaliini kohta leiab Tallinki kodulehelt - https://www.tallink.ee/et/koroonaviiruse-info. Olukord Saksamaa kiirteedel ning piiripunktides võib mõistagi muutuda tundide jooksul, seega tasub silm peale hoida näiteks SixFoldi veebilehel - https://covid-19.sixfoldcom/

Viiruse poolt peale sunnitud isolatsiooni tõttu on ka seni virtuaalsuhtluse osas skeptilised olnud sakslased sunnitud omaks võtma uuemaid suhtlusplatvorme. Kui siiani oli edukaks tehinguks vältimatu näost-näkku kohtumine ning lähem tutvumine, siis uuel ajal võib Saksa ettevõtjatele enda ettevõtet ja tooteid tutvustada ka virtuaalselt. See on suurepärane võimalus oma Saksa partnerile helistamiseks ja suhtlemiseks, et üheskoos kaardistada vajadusi ning leida lahendusi.

Praegu on hea aeg partnerite suhtes hoolivuse näitamiseks, senise koostöö analüüsimiseks ning protsessides muudatuste tegemise arutamiseks. Pinnas innovaatilisteks uuteks ideedeks ja lahendusteks on väga soodne. Kui pikalt planeeritud mess on tühistatud, siis ei tasu pead norgu lasta, vaid viia planeeritud kommunikatsioonitegevused ellu teisi kanaleid ning vahendeid kasutades. Normaalse elurütmi taastumisel olete teistest mitu sammu ees ning uuteks töövõitudeks paremini valmistunud, kui kunagi varem.

EASi ekspordinõunik Saksamaal on:

Tiina Kivikas, E-mail: tiina.kivikas@eas.ee

Rootsi

Rootsis on viirus näitamas oma jõudu - 18. märtsi hommiku seisuga oli seal 1196 nakatunut ning 8 surmajuhtumit. Kuid ettevõtted püüavad oma tavapärase tööga nii palju jätkata, kui see vähegi võimalik on, eelistades kodukontoreid ning virtuaalkohtumisi füüsilisele kokkupuutele. Kõik messid ning suuremad üritused on küll edasi lükatud sügisesse, näiteks ehitusmess Nordbygg ning toidumess Gastronord.

Kõigil rootslastel palutakse vältida reisimist välisriikidesse ning Rootsi on sarnaselt mitmetele teistele Euroopa Liidu liikmesriikidele sulgenud oma piirid reisiliiklusele, kuid kaubavedu siiski jätkub. Näiteks Tallink hoiab käigus oma Paldiski-Kappelskär liinil liikleva aluse Regal Star, mis opereerib vabagraafiku alusel. Samuti jätkub Tallinki kinnitusel ka kaubaliiklus Stockholm-Turu liinil ning Tallinn-Helsingi liinil, mida võib samuti kasutada alternatiivse kaubakoridorina Eesti ja Rootsi vahel.

Rootsi turust huvitatud ettevõtetel tasub end kursis hoida seal toimuvaga, jooksva info jaoks on hea allikas EASi Rootsi turu grupp LinkedInis. Hetkel tuleks uute eksporditegevuste arendamise asemel keskenduda analüüsile, kas toode või teenus vajaks muutmist, et paremini sobituda Rootsi turu hetke- ja ka tulevikuvajadustega. Keegi ei oska ennustada, kui kaua praegune olukord võib kesta või millised on pandeemia lõplikud tagajärjed, kuid vajadustest lähtuv lähenemine võib aidata leida uusi tootearendusideid, millega sobival hetkel taas pilgud Rootsi kui ekspordi sihtturu poole seada.

Kuigi füüsiliste kohtumisteni võib veel minna kuid, ei tasuks katkestada suhtlust oma partnerite ning võimalike uute huvilistega. Taasavastamist väärivad mitmed kommunikatsioonikanalid, näiteks vana hea telefonikõne või ka kaasaegsemad virtuaalkeskkonnad. Ettevõtte koduleht või LinkedIni profiil on ka sobivateks platvormideks, mille vahendusel teavitada koostööpartnereid oma sammudest viiruse leviku takistamisel ning töökorralduse muudatustest.

EASi ekspordinõunikud on valmis aitama kõiki huvilisi Rootsi turgu puudutavate küsimuste osas tasuta eelnõustamise raames.

EASi ekspordinõunikud Rootsis on:
· Kristi Kivi Frimpong, E-mail: kristi.kivifrimpong@eas.ee
· Peder Degnbol Pedersen, E-mail: peder.degnbol@eas.ee

X