Kodas liugleb Hiina hiigelturu poole

22.09.2021

Vähesed teavad, et kodas tähendab võro keeles kotkast. Kuid päris paljud on kuulnud Lõuna-Eesti kuppelmaastiku vahele peitunud restoranist Kodas, mis on välja kasvanud Siidrikoja nime all alustanud siidritootmisest. EASi toel on Eesti siidritootja astumas esimesi hoogsaid samme Hiina turu suunas.

Kodase lugu sai alguse selle sajandi alguses, kui Sulev Nõmmann veel Soomes elas ning otsustas osa võtta terve aasta väldanud alkohoolsete jookide koolitusest, mille lõputööna sündiski esimene siidrikatsetus. Soov naasta juurte juurde tõi Nõmmannite pere Lõuna-Eestisse, kuhu 2006. aastal istutati esimesed õunapuud, mis kandsid esimesi vilju 2011. aastal ning nendest omakorda valmisid esimesed kaubanduslikud siidripartiid alles 2015. aastal. Valitud tee õigsuses ei olnud enam põhjust kahelda, sest juba kahel järgneval aastal võidutses toonase nimega Siidrikoda rahvusvahelisel siidrivõistlusel International Cider Challenge, kust toodi koju kaks hõbemedalit ning üks kuldmedal.

Innovatsioon juhatab ekspordiedule

Kodase ekspordijuhi Ingrid Grünvaldi sõnul muutus peale mainekate auhindade võitmist ettevõtte jaoks veelgi olulisemaks süsteemne lähenemine innovatsioonile. “Lisaks uute toodete arendamisele keskendusime koostöös TFTAKiga (Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus) ka välja selgitamisele, milline pärm sobib millise õunasordiga kõige paremini,” selgitab Grünvald innovatsiooni siidrifirmas. Koostöö TFTAKiga jätkub ka täna, kuid Grünvald eelistab kaarte veel poolvarjatult hoida - “Oleme siidri kõrvalproduktidest välja töötamas uut funktsionaalset toodet, mis avaldab mõju inimese mikrobioomile ning on tervist toetava toimega,” paotab Grünvald veidi saladuseloori.

Rahvusvaheline tunnustus ning pidev areng innustasid Kodase meeskonda vaatama Eestist kaugemale ning märkama võimalikke eksporditurge ka seal, kuhu esimese hooga ei oskaks vaadatagi. Suurt rolli mängis seejuures ka EASi Aasia keskus. “Sealne projektijuht juhtis meie tähelepanu asjaolule, et siider ei ole Hiinas veel väga tuntud toode, aga selle tarbimine muutub aina populaarsemaks ja on selgelt tõusutrendis. EASi asjatundlik tugi ja täpsed nõuanded andsid meile julguse võtta Hiina turg oma fookusesse,” märgib Grünvald.

Läbimõeldud plaan Hiina ja Saksamaa suunal

Järgnesid väga konkreetsed ja läbimõeldud tegevused, alates osalemisest “Süsteemse ekspordi” Hiina meistriklassis kuni osalemisteni messidel ning ekspordiplaani nõustamiseni EASi ekspertide poolt. Ühe vältimatu sammuna Hiina turule sisenemisel tuli alustada kaubamärgi kaitsmisest, mis väga pika protsessina veel Kodase jaoks kestab. EASi Aasia keskuse kaudu leiti kontakt Hiinas tegutseva konsultatsioonibürooga, kes aitas kohapealsete tegevustega. “Jaanuaris osalesime virtuaalsetel B2B kohtumistel potentsiaalsete partneritega, juba maikuus osalesime maailma suurimal toidu- ja joogimessil Shanghais,” meenutab Grünvald väga aktiivset poolaastat.

Osalemine SIALi messil tõi esimese mahuka tellimuse. “Lepingud on alla kirjutatud pikemaks koostööks ja aitame omalt poolt Hiina partnerile kaasa vajalike turundusmaterjalide koostamisega”.  Grünvald tõdeb, et oleme Euroopas harjunud kiirema äritempoga, kuid Hiinas on see tavaline, et kõik protsessid võtavad aega. “Teine asjaolu, mis veidi ettevaatlikuks tegi, oli sealse distribuutori soov saada eksklusiivset esindusõigust. Jälgime nende tegevuse edukust vähemalt lähema poole aasta jooksul ja siis räägime uuesti läbi.”

Lisaks Hiinale on Kodase jaoks tähtsaks sihtturuks ka Saksamaa, kus Kodas on samuti edukalt kasutanud EASi teenuseid turule sisenemisel.  Peamiselt kontaktiotsingut, koolitusi, B2B kohtumiste korraldamist ning ühisstendidel osalemist. “Koostöö EASiga on muutunud järjest tihedamaks ja konstruktiivsemaks, nii et EAS toimib justkui meie oma meeskonna tugeva käepikendusena,” on Grünvald rahul, lisades, et ilma EASita ei oleks Kodas sellist edu nii kiiresti saavutanud.

EASi Aasia keskuse Hiina teenusejuht Rafael Jimenezi hinnangul on Kodas suurepärane näide just sellisest tegevusest, mida EAS soovib üha rohkem näha. “Meile meeldib, et Kodas tegutseb väljaspool suurlinnu ning annab tööd maapiirkonnas. Samuti ka see, et nende toodang kasutab ära maitseid puhtast Eesti loodusest ning tabab alles tärkavat trendi Hiinas,” selgitab Jimenez, kelle sõnul soovitabki Aasia keskus näha kiire kasumi asemel Hiina turus pikema perspektiivi võimalust. “Eesti toidul on Hiinas ainulaadsed võimalused, sest seal hinnatakse mahetootmist väga kõrgelt ning Eesti on üks suurima mahepõllumajandusmaaga Euroopa Liidu liikmesriike, kus koguni veerand saagist liigitub mahetoote nimetuse alla,” lisab Jimenez.

EASi Aasia keskuse eksperdid on igakülgselt valmis aitama Eesti ettevõtteid sisenemisel Aasia turgudele, alates turuinfo kogumisest ja analüüsist kuni konkreetsete tegevuskavade koostamiseni. Rohkem infot Aasia keskuse tegemiste kohta leiab EASi Aasia keskuse veebist. 

Rafael Jimenez Rafael Jimenez
Hiina teenusejuht
E-post: rafael.jimenez@eas.ee

Projekti kaasrahastatakse Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi vahenditest

X