Haagisetootja viib ellu unistusi robotiseerimisest ning jagamismajandusest

28.02.2020

Juba 30 aastat edukalt tegutsenud haagisetootjat Respo Haagised seob EASiga pikaajaline koostöö. Kuidas on koolitus- ja arenguprogrammides omandatu aidanud kaasajastada eksporditurgudel häid tulemusi näitavat tootmisettevõtet, küsisime ettevõtte ühelt asutajalt Ain Antonsilt.

“Meie koostöö EASiga ulatub aastasse 2004, mil võtsime üheskoos ette Norra ja Rootsi turgude ekspordiplaani koostamise, järgnenud on mitmed seadmete arendusprojektid ning osalemine turundus- ja arenguprogrammides. Kuigi me ei ole rahalist kasu eraldi mõõtnud, ulatub EASi materiaalne toetus meie puhul pea miljoni euroni, kuid kaudne abi ja kasu on olnud Respo Haagiste jaoks hindamatu väärtusega,” märgib Antons.

Foto: Kompaktne, innovaatilise “Squaredrop” disaini ja nutikate lahendustega matkahaagis uue põlvkonna matkahuvilistele | Allikas: Respo veebileht

Haagisetootja jaoks on EASi toetusmeetmed olnud heaks abivahendiks, mis julgustavad seadma suuremaid eesmärke ning aitavad nende saavutamist mõõta ning jälgida. “Iga ettevõte vajab  pikka plaani selgete vahe-eesmärkidega, EASi programmid sunnivadki sellele mõtlema ning toetustega kaasnev aruandlus aitab kaasa distsipliini hoidmisele. Kuigi kord on karm ning vahel ka  tuskatekitav, sest võtmeisikud on põhitöö kõrvalt rakkes aruannete täitmisega, tuleb nõudeid täita.   Oleme oma ettevõttes lähtunud teadmisest, et koostöö EASiga on vabatahtlik ning suures pildis kaalub kasu üles ka ajutised tagasilöögid.”

Täna on viimane võimalus robotiseerimisega alustamiseks, sest homme on juba hilja

Innovatsiooni ning tootlikkuse kasvu edendamiseks mõeldud toetusprojektid aitavad Respo Haagiste näitel ettevõtjatel läheneda uutele investeeringutele kõrvaltvaataja pilguga. Näiteks mõned aastad tagasi ellu viidud keevitusroboti arendamisel ei oleks ettevõte ise osanud hinnatagi projekti tegelikku tasuvust, sest töö käigus ilmnes vajadus ümber hinnata kogu senine tootmisprotsess ning sellega kaasnesid täiendavad kulutused. “Robotiseerimine on tootmisettevõtte jaoks ainuvõimalik ellujäämisvõimalus, sest tööjõukulud on kasvamas kõikjal, ka Eestis. Kui töötaja kulu erinevus Eesti ja Saksamaa vahel võib olla mitmekordne, siis robotid on kõigile pea sama hinnaga. EASi osaline toetusmäär annab julgust teha investeeringuid innovatsiooni, mille puhul võib tasuvusaeg olla tavapärasest seadmeinvesteeringust pikem,” rõhutab Antons.

Foto: Keevitusrobot Yaskawa Motoman + 6m track  | Allikas: Respo veebileht

Tööstuse automatiseerimisest ja robotiseerimisest on viimastel aastatel üha rohkem räägitud ning Respo Haagised on üks neist eesrindlikest tootmisettevõtetest, kes välise eksperdi toel viis läbi digiauditi, et välja selgitada digitaliseerimisest suurimat efektiivsuse kasvu saavutavad protsessid. “Veendusime, et peame jätkama robotiseerimise ning tootmistarkvara juurutamisega, sest praegu on sisuliselt käes viimane hetk sellega tegelemiseks. Tuleb mõista, et robotite kaasamine tootmisse ei ole lihtsalt ühekordne liigutus, vaid see eeldab vastavate töötajate leidmist ja koolitamist ning põhjalikku analüüsi robotiseerimise mõjust eelnevatele ja järgnevatele etappidele tootmisprotsessis. Kui Euroopas on tööstusettevõtetes keskmiselt üks robot 100 töötaja kohta, siis Eestis on see paraku kümme korda harvem nähtus. Meie keevitusrobot toimib tänaseks väga edukalt ning aasta lõpuks lisandub EASi toetusel ka painutusrobot.”

Põlvkonnavahetus ettevõttes andis võimaluse uute ärimudelite leidmiseks

EASi arenguprogrammiga liituminee mõned aastad tagasi tingis Antonsi sõnul soov keskenduda ettevõtte pikemaajalise strateegia väljatöötamisele. “Igapäevase juhtimise ja nö. “tulekahjude kustutamise” kõrvalt ei jää väga palju aega strateegiliste küsimuste arutamiseks. Ettevõtte ühe asutajana tegutsesin üle 20 aasta ka Respo Haagiste tegevjuhina ning ühel hetkel oli aeg küps ohjade üleandmiseks nooremale põlvkonnale.” Nii avanes ettevõtte asutajatele võimalus võtta aeg maha ning osaleda 2016. aastal EASi ärimudeli praktikumis, kus koolitajateks olid väga tugevad strateegid.

Antons rõhutab, et strateegia ei tohiks olla liiga detailne, kuid peab selgelt ütlema, kuhu ettevõte on teel - töötajad peavad aru saama, kas ettevõte on kasvukursil või keskendub stabiilsuse hoidmisele. Seega ei saa strateegia jääda vaid plaaniks paberil, vaid muutuma kõigile mõistetavaks töödokumendiks. Respo Haagised on end selgelt defineerinud kasvuettevõttena, mida tõestab ka oma valdkonna turuliidri positsioon nii Eestis, Lätis kui ka Soomes. Koostöös EASiga arenguprogramm hõlmab väga laia spektrit tegevustest, mis aitavad turuliidri positsiooni hoida ning leida juurde uusi turge ja muidugi arendada uusi tooteid.

Foto: AS Respo Haagised asutati aastal 1990, tänaseks oleme turuliider Eestis ja üks juhtivatest sõiduauto järelhaagiste tootjatest Balti- ja Skandinaaviamaades | Allikas: Respo veebileht

Käegakatsutavaid tulemusi ning mõtteviisi muutust on arenguprogrammi elluviimine Respo Haagistele andnud küllaga, alates tootmise planeerimiseks ja seadmete efektiivsemaks kasutuseks mõeldud tarkvaraarendusest kuni laserlõikuri ostuni. Teisalt muutus ka lähenemine ärimudelile. “Esiteks arendasime haagissuvilatega konkureeriva minikaravani näol välja täiesti uue tootesegmendi. Teiseks otsustasime katsetada jagamismajanduse poolt pakutavate võimalustega - oleme loonud platvormi, mis aitab haagiseomanikul oma tühjalt seisvat treilerit välja rentides kulutusi tagasi teenida ning teisalt pakub lühiajalist haagiserenti otsivatele huvilistele võimalusi oma lähipiirkonnas soodsaima pakkumise leidmiseks.

 Ekspordiedu aluseks on hea toode ning piisav keeleoskus

Respo Haagiste kodulehe andmetel on kõige eksootilisem eksporditurg olnud siiani Mauritiuse saar India ookeanis, kuid Antonsi sõnul tuleb lõviosa müügist endiselt Skandinaaviast ning geograafilise mitmekesisuse asemel on eksporditegevuste fookus põhiturgudel turuosa kasvatamisel. “Oleme osalenud mitmetel messidel, kuid see ei ole alati ainsaks edu aluseks. Oluline on omada konkreetsele turule sobivat head toodet ning vajalikke kompetentse ja keeleoskust jätkutegevuste elluviimiseks potentsiaalsete klientidega. Igal meile olulisel eksporditurul analüüsime põhjalikult kohaliku tarbija eelistusi, teiste tootjate ja konkurentide tooteid ning meie tootehinna konkurentsivõimet,” selgitab Antons.

X
X