fbpx

25.01.2018

Ettevõtlus Rootsi turul: millega arvestada, millest hoiduda?

Soome turuga on eestlane küllaltki tuttav, ent Rootsis ettevõtlusega alustamine nõuab korralikku eeltööd ning järjepidevust. „Rootslased analüüsivad ja kaaluvad pikalt ja tahavad olla kindlad, et kõik otsused on faktidel põhinevad ja kõik otsuseprotsessi ahelas nõustuksid,“ räägib Kristi Kivi Frimpong, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) ekspordinõunik Rootsis.

Esimeseks sammuks ehk kontaktide loomiseks Rootsis tuleb ettevõttel olla kannatlik ning järjepidev, kuna pikaajalised ärisuhted on rootslaste eripära. See kipub olema tavaliselt ka Eesti ettevõtjate komistuskivi. Ette tavatsetakse mõelda lühiajaliselt ning tulemusi soovitakse koheselt.

„Seetõttu on Rootsi turul tegutsemist planeerides tähtis olla põhjalik oma ettevalmistustes ja teha neid pikemas perspektiivis. Oluline on teadvustada, et investeerite oma ressursse pikaajalistesse kontaktidesse. Peab arvestama,  et nende loomine võtab ka kauem aega,“ kirjeldab Frimpong, lisades, et nii strateegia kui ekspordiplaan peavad kindlasti enne eksporditegevusega alustamist paigas olema.

Rootslased mõtlevadki Frimpongi sõnul väga pikas perspektiivis: „Nad analüüsivad ja kaaluvad kõiki otsuseid pikalt, põhinedes faktidele, ning tahavad olla kindlad, et kõik osapooled otsustusprotsessi ahelas nõustuks. Otsustamisprotsessid on Rootsis pikad.“

Koduleht kui ettevõtte visiitkaart

Eestis kasutatakse turundusväljundina sageli sotsiaalmeediat, kuid Rootsis jäetakse Facebook sõpradega suhtlemiseks ning äriasjad toimuvad LinkedInis isegi juhul, kui omavahel juba sõbrad ollakse. „Väga tähtis on silmas pidada, et rootslased jaotavad oma sõbrad ja tuttavad just niimoodi. Muidugi on ka erandeid, kuid pigem on see reegel,“ sõnab Frimpong.

Olulisi kontakte tasubki otsida pigem LinkedIni kaudu: liituda gruppidega, tutvuda liikmetega, kommenteerida huvitavaid artikleid. Antud keskkonnas tuleks hoiduda müügialaste pakkumiste tegemisest. Pane rõhku kontaktide kvaliteedile, mitte kvantiteedile. „See on müügitöö oluline n-ö eelsoojenduse koht, kus tuleb panna rõhku kvaliteetse esimese mulje loomisele, et edaspidine suhtlus toimuks ladusalt. Pärast kontakti loomist hoia kindlasti kontakti, isegi kui hetkel koostööks ei läinud. Vasta alati e-mailidele kiiresti ja efektiivselt,“ lisab Frimpong.

Rõhku tasub panna ka usaldusväärsele kodulehele – see on ettevõtte visiitkaart internetis, mistõttu peaks sisu olema rootsi või inglise keeles ning jätma professionaalse mulje potentsiaalsetele partneritele. Keelebarjääri karta ei tasu, kuna ingliskeel ärikeelena on Rootsi ettevõtteis täiesti tavapärane.

Kontakti loomisel tuleks Eesti ettevõtjatel ette valmistada lühitutvustus ehk onepager, mis lisada e-kirjale ning kus saab viidata kodulehele või teistele tähtsatele detailidele, juhendab Frimpong. „Me soovitame alati helistada ettevõttele enne kui saadate tutvustava e-maili müügiinfoga. Nii saate paremini Rootsi ettevõtte tähelepanu ja alustada dialoogi. Helistamise käigus tulevad potentsiaalse partneri poolt välja küsimused ja võimalikud takistused, millele saate kohe vastuse leida ja edasi minna.“ Kindlasti tuleks telefoni teel ühendust võtta ka hiljem, et uurida, kas näiteks sulle oluline kontakt osaleb mõnel messil.

Kannatlikkus viib sihile

Kuna Rootsi turg dikteerib tingimused sisenemiseks ja tegutsemiseks suuresti vastavalt valdkonnale, saab EAS aidata ettevõttel neid selgitada. „Paljugi on reguleeritud Euroopa Liidu siseselt, kuid osal juhtudel võivad lisanduda kohalikud tingimused,“ ütleb Anna Öberg, EASi ekspordinõunik Rootsis. Ta toob näiteks tootmisega tegelevad ettevõtjad, kelle puhul peavad standardid vastama kvaliteedinäitajatele, nagu ISO. Kui ettevõte plaanib Rootsis toota või ehitada, on mõnel juhul lihtsam rajada riiki ka eraldi ettevõte. Täpsemat infot leiab veebilehelt verksamt.se.

Isegi kui esimesel katsel Rootsi turule siseneda ebaõnnestutakse, ei tasu alla anda. „Kindlasti tuleb Rootsi turul olla järjepidev ja juba eelnevalt ekspordiplaani tehes arvestada, et esimeste kohtumiste saamine nõuab ressursse ja kannatlikkust. Samas tuleks ka jooksvalt hinnata ja kaaluda, kui kontakti ja kohtumisi ei ole, mis võiks selle põhjus olla. Kas ekspordituru valik on õige? Kas teie ettevõte on piisavalt paindlik? Kas on vaja toodet või teenust eelnevalt edasi arendada?“ selgitab Frimpong.

Oluline on külastada erialamesse, kus ka potentsiaalne partner on kohal. Nii saab hoida kontakti ja saada tagasisidet pakutava toote/teenuse kohta. Üldiselt on Rootsi ettevõtted samadel messidel esindatud aastast aastasse, kus ongi eesmärgiks leida uusi kontakte, kohtuda olemasolevate partneritega ning loomulikult tutvuda uudistega vastavas valdkonnas.

Võta julgelt ühendust EASi ekspordinõunikega Rootsi turul või pöördu Tallinnas asuvasse kontorisse. Ettevõtjatele pakutakse kaht teenust:

Tihtilugu nõuab ekspordiga alustamine ettevõttelt eeltööd. Kas selles osas saab abi EASilt Tallinnas. Käesoleval aastal oodatakse ettevõtjaid külastama Rootsi sihtturuseminari, mille kohta avaldame peagi info ka meie kodulehel. „ Samuti jagame LinkedInis jooksvalt infot kohalikul turul toimuvast, ürituste ning muu kasuliku kohta,“ lisab Frimpong.

Tutuvu lisaks:

 

Ekspordinõunikud Rootsis:

Kristi Kivi Frimpong, Lõuna-Rootsi/Malmö

Kristi.kivifrimpong@eas.ee | LinkedIn

 

 

Anna Öberg, Stockholm

Anna.oberg@eas.ee | LinkedIn

 

 

 

 

Viimased uudised

X