Ettevõtlus Eestis esimese saja aastaga

14.02.2018

Peatselt on Eesti Vabariigi sajas sünnipäev. See on suur pidupäev igale kodanikule, aga ka ettevõttele, kes igapäevaselt selle nimel pingutab, et leib oleks laual ja elu Eestis edeneks. Vahel peab meelde tuletama, et Eesti on nii rikas, kui edukas on meie väliskaubandus. Ja viimane sõltub üks-ühele ambitsioonikatest ettevõtetest ning nende plaanide realiseerumisest. Võib julgelt õlale patsutada, et üksjagu asju on nende aastate jooksul õigesti tehtud – täna on meil majanduslikult aktiivsed üle 120 000 ettevõtte. Teen selle kuu infokirjas väikese kokkuvõtte ettevõtluse seisust Eestis. Alustan numbritest ja seejärel jõuan ühe konkreetse ettevõtte näite juurde.

Mida oleme pärast taasiseseisvumist ettevõtluses saavutanud?

Meil on ettevõte, kelle müügitulu on aastas üle miljardi euro – Ericsson. Meil on ettevõte, kus on üle 5000 töötaja – Eesti Energia. Meil on ettevõte, kes maksab aastas üle 130 miljoni euro palkadeks – Eesti Energia. Meil on ettevõte, kes teenib aastas kasumit üle 200 miljoni euro –Swedbank. Meil on 875 ettevõtet, kes on viimasel kolmel aastal kasvatanud käivet ja kasumit vähemalt 50% – gasellid.

Need ettevõtted on Eesti majanduse lipulaevad, kelle üle võib kindlasti uhkust tunda. Ent majanduse kasvuks ei lähe tarvis ainult kõige suuremaid ja uhkemaid, vaid ühe riigi ettevõtlus on nii edukas nagu on keskmine läbilõige Eesti ettevõttest. Toon siin välja n-ö saja aasta tulemuse Eesti keskmisest ettevõttest. Huvitav, milline see tulemus oleks siis, kui meil on aasta 2118 ja Eesti saab 200aastaseks?

Keskmine Eesti ettevõte on vabariigi sajandal sünnipäeval poole miljoni eurose müügitulu ja 85 000eurose tööjõukuludega, ärikasumit teenib aastas 37 000 eurot. Ettevõttes töötab kaheksa töötajat. Mõistagi paikneb Harjumaal ja tegeleb kinnisvara üürile andmisega. Milline see seis on 100 aasta pärast, on hetkel võimatu öelda. Areng on muutunud nii kiireks. Seda illustreerib fakt, et maailma kümne tippväärtusega ettevõtte hulgas pooli ei eksisteerinud veel kümme aastat tagasi. Elame, näeme!

Millal saabub järgmine kasvuhüpe?

Täna luuakse Eestis aastas üle 15 000 uue ettevõtte ehk ettevõtlusaktiivsus on hea. Peab ütlema, et sellest üle 1500 on loodud e-residentide poolt, millest veel näiteks vabariigi 95. sünnipäeval ei osatud unistadagi. Hetkel on juba iga kümnenda ettevõtte looja teise riigi resident, kuid nende mõju siinsele majandusele ei lähene veel ühele protsendilegi. Arenguruumi jätkub – kindlasti on tegu potentsiaaliga, mida Eesti järgmiste sünnipäevade puhul kokkuvõtteid tehes realiseerida. Teine aspekt on jagamismajanduse pealetung, mis võib-olla teinud eneselegi teadvustamata ettevõtjaiks paljud, kes teenivad tulu erinevaid teenuseid pakkudes.

Eesti ettevõtted teenivad hetkel aastas kokku müügitulu 55 miljardit eurot. See on üle kahe ja poole korra rohkem kui Eesti sisemajanduse kogutoodang. Tööjõukuludeks makstakse üle seitsme miljardi ja ärikasumit teenitakse pea neli miljardit eurot – see on tänane seis ehk konstateering. Oluline on mõelda, kust peaks tulema järgmine kasvuhüpe. Väidan, et eesmärk peaks olema jõuda rohkemate kaubamärkideni, mis on rahvusvaheliselt tuntud oma nišis. Miks mitte isegi kõige tuntumad? Meil on selleks eeldused olemas. Küllalt tugev tööstus ja kiiresti arenev teenusmajandus. See aitaks jõuda lõpptarbijale lähemale ja teenida ühiku pealt suuremat marginaali. Lihtne öelda, raske teha. Õnneks on meil palju ettevõtjaid, kes igapäevaselt selle nimel pingutavad.

Näide: üle saja aasta edulugu

Lõpetuseks toon ühe näite edukast Eesti tööstusettevõttest. Tänapäeval on tihti nii, et räägitakse edukatest n-ö uue aja ettevõtetest ja unustatakse ära need traditsioonilised tublid tegijad, kes aastakümneid oma rida ajanud, kes teevad vähemalt sama edukat äri, kuid kes ei ole võib-olla nii väljapaistvad.

Kuna olen siin peatunud Eesti ettevõtluse pikemaajalisel arengul, siis puhtalt seepärast tegin sellise valiku ja tutvustan ettevõtet PMT OÜ, kes tegutseb Paides. Ettevõtte ajalugu ulatub tagasi esimese vabariigi eelsesse aega ehk aastasse 1911. Nad tegelevad masinate ja metallkonstruktsioonide tootmisega, kasutades kaubamärki Humus. Viimasel aastal on ettevõte kiiresti arenenud ja kasvatanud oma müügitulu 8 miljoni euroni, olles samal ajal tööandja 120 töötajale. Ettevõte viie aasta eesmärk on kasvada 19 miljoni eurose müügituluni. Selliseid tublisid tegijad vajame Eestisse aina rohkem ja siis saame kindlad olla, et aastal 2118 on, mida tähistada.

 

Ettevõtlikku ja ilusat vabariigi sünnipäeva meile kõigile!

 

Tanel Rebane

Ettevõtluse keskuse direktor

X