Vaata peasisu

Eesti eksport Hiina suunal purustab rekordeid

EASi ja KredExi ühendasutus
15. detsember 2020
3 min

Eesti ekspordimahud näitavad käesoleva aasta esimese kolme kvartali jooksul teatavat säilenõtkust, sest mahud on langenud vaid 5 protsenti. Arvestades Eesti ekspordivoogude geograafilist jaotust ning koroonapandeemiast tingitud piiranguid Eesti tuumikturgudel, ei ole sellises mahus kukkumine nii dramaatiline, kui pool aastat tagasi võis ennustada. Kaubagruppide lõikes on muutunud vaid üks TOP10 osaline, nimelt on vanametallide eksport asendunud paljutõotava teraviljaekspordiga Aasia ja Aafrika suunal.

Eksport Hiina on kerkinud esimese kolme kvartaliga 47 protsenti, mida võib lugeda suurepäraseks tulemuseks. Seejuures oli käesoleva aasta kolmas kvartal Eesti-Hiina ekspordi ajaloos kõigi aegade parim, viies Eestit lähemale Euroopa Liidu keskmisele.

Märkimisväärne on Hiina ja Eesti kaubandussuhetes asjaolu, et Eesti TOP 10 ekspordi kaubagrupid ülejäänud maailma erinevad sootuks TOP 10 ekspordi kaubagruppidest Hiina suunal, kattudes vaid viie kaubagrupi osas.

Sama võib märgata ka teiste EL riikide ja Hiina vahelist kaubandusstatistikat analüüsides. Mida suurem on riigi ekspordimaht Hiina suunal, seda suurem on erinevus ülejäänud riikidsse eksporditavate kaubagruppidega. Sellest saab vaid järeldada, et Hiina turg on täiesti unikaalne ning omanäoline. Kaubavahetus Hiinaga toob eksportivas riigis esile varjatud kompetentsid ning oskused, mis olid küll juba varasemalt olemas, kuid polnud praktikas rakendatud.

COVID-19 on innustanud Eesti eksportijaid nägema kaugemat perspektiivi ning mõtlema teisiti, seda on eriti märgata Hiina suunal paari näite varal:

  • kolme aasta eest ei eksportinud Eestist mitte keegi Hiinasse kõige toiteväärtuslikumat proteiini, vadakut. Täna on selle kõrgtehnoloogilise toiduainetoote ekspordimaht kerkinud miljonitesse eurodesse ning kindlustanud koha ekspordigruppide TOP 10s;
  • üks Eesti ettevõte on just alustamas teenusedisaini kontseptsiooni eksportimist Hiinasse, kogudes autoritasu uutelt kollektsioonidelt. Tuntud Eesti moebränd müüb oma uusimaid aksessuaare otse Hiina tarbijatele kohalike e-platvormide vahendusel;
  • Eesti kondensaatorite tootjad näevad Hiina ülisuurtes tuulefarmides võimalust müüa ohutust tagavaid lahenusi enam kui 100 tuhandele tuulegeneraatorile;
  • siinne puitmajatootja on nihkunud globaalses väärtusahelas kõrgemale pulgale ning võitnud auhindu keerukate ehitusprojektide elluviimise eest Hiinas;
  • logistikaettevõte avas Hiinas tütarettevõtte, et paremini teenindada oma kliente maailma kaugemas otsas ning suurendada ettevõtte haaret;
  • miljonite jälgijatega Hiina sotsiaalmeedia mõjutajad vooglevad pidevalt Eesti kui reisisihtkoha ilust ja erilisusest, valmistades ette pinnast turismitegevuse taastumiseks lähiaastatel;
  • kohalikku turvast eksporditakse Hiina rohkem kui kunagi varem, sest eestlasi tuntakse Hiinas kui tõelisi asjatundjaid märgalade majandamise ja kestliku arengu alal;
  • Eesti meetootja on edukalt esitanud väljakutse Uus-Meremaale, mis on seni defineerinud reeglid ja standardid Hiina meeimpordi osas. Ekspordimahtude kasvades on Eesti meetootja juba laiendanud ka oma tootmisruume ja -võimsust.

Ülaltoodud näited võiksid olla eeskujuks paljudele Eesti ettevõtetele. Hiina hiigelturg pakub võimalusi kõigile, kuid erilise tähelepanu all on tarbimisbuumi poolt tõugatud nõudlus laiatarbekaupade osas, tänu kiirematele sidevõrkudele esile kerkivad uued teenused ning tehnoloogiad, mis võimaldaksid siiani madala tootlikkusega kimpus olevatel Hiina ettevõtetel liikuda väärtusahelas kõrgemale.

Töö ekspordimahtude kasvatamise nimel ei lõpe iial, kuid raske on leida põnevamat tegevust, kui raja leidmine uute eksporditurgude poole. EASi Aasia keskuse abil saavad Eesti ettevõtjad minna Hiina teekonnal välja täispangale.

Huvi korral võta ühendust: 

Rafael Jimenez

[email protected] 

EASi Aasia keskuse ekspert

Jaga postitust

Tagasi üles