EASi Aasia keskuse juht: enne Aasia turgudele pea ees sööstmist tee ära kodutöö

28.01.2021

EASi Aasia keskuse juht Kai Kreos-Nemčok on Hiina turuga tegelenud juba pea seitse aastat. Praegu juhib ta EASi Aasia suunalisi eksporditegevusi ja eksperte, kes nõustavad ettevõtteid erinevate Aasia turgude võimaluste ja piirangute osas. Arvestades Aasia turgude kasvavat potentsiaali ja Eesti ettevõtete suurenevat huvi Aasia suunas, kasvab EASi Aasia ekspertide meeskond tänavu 12-liikmeliseks.

„Kui ma neli ja pool aastat tagasi EASiga liitusin, koosnes Aasia keskuse tiim kahest inimesest ja keskendusime vaid Hiina turule. Tänaseks tegeleme lisaks ka Jaapani, Singapuri ja India turgudega ning tänavu lisanduvad tiimi ka Kagu-Aasia ja Lõuna-Korea eksperdid,“ selgitas juba keskkoolis Hiina keele õpingutega alustanud ning tänaseks sadu ettevõtteid Aasia turgude suunal nõustanud Kai.

Hoolimata Aasia turgude kasvavast potentsiaalist ja ka Eesti suurenevast ekspordist sealsetele turgudele, levib palju müüte selles osas, kuidas Aasia turgudel äri tegemine käib. „Näiteks arvatakse, et Aasia turud on omavahel väga sarnaste kultuuride, keelte ja ärikeskkondadega, kuid see on tõest väga kaugel. Aasia riikide vahel küll mõningaid sarnasusi nagu näiteks see, et hea ärikoostöö aluseks on isiklikud suhted ja pikaajaline usalduslik koostöö,“ nentis Kai, kuid lisas, et igas riigis on väga erinevad regulatsioonid ja ärikultuur, millega tuleks enne turule sisenemist tutvust teha.

Lisaks erinevatele regulatsioonidele ja kultuurile iseloomustavad Aasia turge ka väga omanäolised tarbijaid, kes omavad täiesti erisuguseid tarbimis- ja maitse-eelistusi. „Üritada jõuda tarbijani Jaapanis täpselt sama strateegiaga kui Hiinas on sama jabur, kui arvata, et tarbijad Eestis ja Mehhikos omavad samu maitse-eelistusi ja ostavad tooteid läbi samade müügikanalite,“ selgitas EASi Aasia keskuse juht.

Edu võti on kohandumine ja põhjalik turu-uuring. „Enne Aasia turgudele pea ees sööstmist tee ära enda kodutöö. Uuri, millised turud on sinu toote jaoks sobivad, millistes regioonides elavad sinu potentsiaalsed kliendid, millised on turupiirangud ja maksud, kuidas peaksid enda toodet või teenust sealsete tarbijate jaoks kohandama ning tööta välja sihitud strateegia õigele kliendisegmendile,“ loetles Kai ja rõhutas, et kindlasti ei ole mõtet sihtida korraga kõiki Hiina 1,4 miljardit tarbijat täpselt sama toote või teenusega, mida müüd Eestis.

Olulisel kohal on kindlasti ka turu tunnetamine ning kohalike nippide ja trikkide tundmine, kus saavad kindlasti toeks olla just EASi Aasia eksperdid. Ühe näitena toob Kai Kreos-Nemčok kogemuse Hiina orgaaniliste toodete turult: „Kuigi Hiina turg on Eesti orgaaniliste tootjate jaoks suurepärane turg, ei aktsepteeri Hiina Euroopa Liidu orgaanilist sertifikaati, vaid nõuab kohapealset sertifikaadi taotlemist. Kuna taotlemise protsess on pikk ja vaevaline, siis on paljud Lääne tootjad loobunud Hiinas sõna „orgaaniline“ kasutamisest, kasutades alternatiivina näiteks sõna „naturaalne“. Kattes pakendil EL orgaanilise toote logo kleepsuga antakse aga Hiina tarbijale märku, et hoolimata kohaliku sertifikaadi puudumisest, on siiski tegemist orgaanilise tootega.“

Nimelt on Hiina tarbijad tema sõnul väga teadlikud ning tunnevad seega välismaise orgaanilise toote ära kleepsuga kaetud välismaise logo järgi, mistõttu ei ole Hiinas kohaliku orgaanilise sertifikaadi taotlemine ja sõna „orgaaniline“ kasutamine ehk nii oluline, kui ettevõtjad võiksid arvata. Kindlasti tuleb aga lõplik otsus orgaanilise sertifikaadi taotlemise ja enda toote brändimise osas langetada igal ettevõttel ise pärast vajalikku turuanalüüsi.

Selleks, et ettevõtjate elu lihtsamaks teha ning neid Aasia turgudele laienemisel toetada, oleme EASi Aasia keskusesse koondanud tipptasemel eksperdid, kes suudavad meie ettevõtteid kõigi eelnevalt mainitud sammude juures toetada. Olles pakkunud tuge sadadele ettevõtetele ja osutanud tuhandeid nõustamisteenuseid, oleme omandanud lisaks turuteadmistele ka tunnetuse, mida just Eesti ettevõtted vajavad, kuidas vältida vigu ning realiseerida võimalusi.

Kai peamine nõuanne Eesti ettevõtjatele on seega pöörata enda pilgud Aasia turgude suunal ning võtta ühendust oma ala tippekspertidega EASis, et siis juba reaalselt tulemuste suunas liikuda. „Aasia turgudel on Eesti ettevõtjate jaoks meeletu potentsiaal ning hoolimata maailma räsivast kriisist ja koroonaviirusest, ei ole paremat aega, et alustada enda teekonda Aasia suunal,“ märkis Kreos-Nemčok.

Tänavune aasta viib Kai EASi Aasia keskusest erasektorisse, kuid ta on veendunud, et Aasia keskus jääb jätkuvalt headesse kätesse ning jätkab enda tööd sama tulemuslikult kui seni. „Aasia keskuses on suurepärased eksperdid, kes pakuvad jätkuvalt ettevõtetele maailmatasemel ekspertiisi ja teenuseid ning Aasia keskuse laienemine jätkub ka uue juhtimise all,“ kinnitas Kai Kreos-Nemčok.

Loe pikemalt EASi Aasia keskuse teenustest SIIN

X