Aasia turud pakuvad Eesti ettevõtetele piirituid võimalusi

24.09.2018

Kai Kreos – EASi Aasia infokeskuse juht

Kuigi Eesti eksport Hiina suunal kasvas eelmisel aastal enam kui viiendiku võrra, on Eesti ettevõtete eksport Aasia riikidesse alles lapsekingades. Aasia turgude potentsiaal on üüratu ning selleks, et tagada enda ettevõtte ja ka meie riigi majanduse jätkusuutlik kasv, on aeg astuda välja mugavustsoonist ning seada enda eesmärgid ja mõtted kaugemate turgude suunas. Aasia turgudele sisenemine vajab küll põhjalikku ettevalmistust ja kannatlikkust, kuid piisava pühendumusega ning EASi Aasia infokeskuse toel on Aasia turud ja nende potentsiaal ka meie ettevõtete käeulatuses.

Aasia turud nõuavad eeltööd ja kannatust

Kuigi mitmed Eesti ettevõtted on Aasia suunas pilke heitnud juba aastaid, ei ole avalikkuses veel kuigi palju suuremaid edulugusid jagatud. Hiina turu potentsiaalist on küll aru saanud pea kõik meie ettevõtjad, kuid miskipärast pelgavad veel paljud seda teekonda ette võtta. Olgu põhjuseks siis Hiina turu keerukus ja kaugus, sealsete äritavade erinemine meie omadest või lihtsalt lähiriikidesse eksportimise mugavus.

Viimastel nädalatel kajastust pälvinud sõnumid Saare Ereki ja Guardtime’i edust Hiinas demonstreerivad samas, et Aasia turud ja sealsed võimalused on käegakatsutavad ka meie ettevõtetele. Saare Erekil võttis Hiina turul kanna kinnitamine kokku pea neli aastat, kuid tänaseks on nad Hiinas kerkinud suurimaks Balti riikidest pärit tööandjaks. Just Saare Erek on ideaalne näide, kuidas pikaajaline töö ja pühendumus ning koostöö EASi ja Aasia infokeskusega on viinud tulemusteni, millest ei osatud isegi unistada. Guardtime’i eduloo näitel võib kinnitada, et Hiina turule sisenemine on võimalik ka kõige keerulisemates ja piiratud valdkondades – Eesti küberturbefirma sõlmis hiljuti koostööleppe Hiina suurima autotööstuse teenusplatvormiga UMVA-China, et rakendada eestlaste loodud jälgimistehnoloogiaid Hiina autotööstuse tootmisüksustes.

Aasia infokeskuse abi Hiina ja Jaapani suunal

Vaatamata Aasia piirkonna suurele potentsiaalile nõuab sealsetel turgudel edu saavutamine aega, ettevalmistust ja kannatlikkust. Tihti on vaja oma tooteid või teenuseid mugandada sealsetele oludele ning nõudmistele, arendada uusi lähenemisi, õppida tundma sealset kultuuri ning üpriski palju ka kohapeal viibida. Aasia ei ole üks tervik - eri riikides on erinevad regulatsioonid, keeled, ärikultuurid ning ringlevad ka erinevad müüdid selle kohta, kuidas sealses äris ei kehti tavareeglid, intellektuaalomandi kaitse on keeruline ja palju muudki. Päris ausalt võib öelda, et erinevad ebaõnnestumised on tõepoolest Aasia turgudel võimalikud, kuid just seetõttu on nõutav põhjalik eeltöö ning koostöö ekspertidega, kellel on valitud turgudel tegutsemise praktiline kogemus.

Nii ongi EASis 2014. aastal loodud Aasia infokeskus pööranud suurt tähelepanu Eesti ettevõtjate aitamisele ja nende harimisele eelkõige Hiina ja Jaapani osas. Keskuse teenustepakett on välja töötatud kummagi turu spetsiifikale ja probleemidele tuginedes, et läbi müütide murdmise valmistada ettevõtteid ette edukalt Hiina ja Jaapani turgudele sisenemiseks. Teenustepakett hõlmab muuhulgas päringutele vastamist, konsultatsioonide pakkumist ja ekspordipartneri taustakontrolli ning paketi eesmärgiks on aidata ettevõtteid kogu eksporditeekonna vältel alates esimestest sammudest kuni hetkeni, mil ettevõtted vajavad sihtriikides äripartnereid, vastuseid väga spetsiifilistele küsimustele või ka riigi tuge mõne suure tehingu teostamiseks.

Aasia infokeskusega liitusid tänavu suvel kaks väga pikaajalise kogemusega eksperti – Hiina suunal Rafael Jimenez ning Jaapani suunal Tsubasa Yoshito. Koostöös eksporditurgudel baseeruvate EASi ekspordinõunikega on Aasia infokeskuse eesmärgiks aidata Hiina ja Jaapani turgudele üha enam Eesti ettevõtteid, et üheskoos maksimaalselt ära kasutada Aasia turgude potentsiaali ning tagada Eesti majanduse jätkusuutlik kasv.

Tänu Eesti riigi toetusele ning mitmetele koostöölepetele Eesti ja Hiina ning Eesti ja Jaapani vahel on just täna suurepärane aeg nende turgude suunas sihtide seadmiseks. Kindlasti tasub ettevõtjatel luua ja hoida ühendust nii EASi Aasia infokeskusega kui ka saatkondadega nii siin kui Aasias, sest nii saate end hoida kursis erinevate ürituste ja võimalustega nii sihtriikides kui ka Eestis.

Muide, 14-18. novembrini toimub Hiinas Shenzhenis mess China Hi-Tech Fair, kuhu oodatakse kõrgtehnoloogia, targa linna ja IKT valdkondade ettevõtteid. Oma osalemissoovist palume teavitada Aasia infokeskust ja Kai Kreosi (kai.kreos@eas.ee).

www.eas.ee/eksporthiina

www.eas.ee/eksportjaapanisse

X